Interviu cu dr. Codruța Bungău, managerul Spitalului Orășenesc din Deta
R: Doamna doctor, 2013 a fost un an dificil pentru instituția pe care o conduceți. Cu toate acestea, echipa coordonată de dumneavoastră se poate lăuda cu multe realizări care au crescut în mod vizibil calitatea actului medical în Deta. Care este cea mai importantă reușite medicală din anul care tocmai a trecut ?
C.B.: Într-adevăr, anul 2013 a fost unul plin de provocări și extrem de dificil, mai ales din punct de vedere financiar. Însă chiar și așa, sunt mândră să vă spun că am reușit clasificarea definitivă a Spitalului Deta în categoria a-IV-a și am obținut majorarea numărului de paturi de la 53 la 63 prin înființarea unui compartiment de boli cronice.
R: În cifre, cum se prezintă anul 2013 față de anii anteriori ?
C.B.: Nivelul activității spitalului a crescut atât în indicatori cantitativi cât și calitativi. În 2013 am avut 17.000 prezentări la urgență, în creștere cu 30% față de anul anterior. Am internat și tratat în regim de spitalizare continuă 3.239 de pacienți, iar dacă avem în vedere că spitalul primește finanțare de la Casa de Asigurări doar pentru pacienții internați, rezultă un efort financiar consistent pe care spitalul l-a făcut pentru a trata toate cazurile prezentate în urgență sau la consultații, fără ca pacienții să plătească aceste servicii și fără a cumpăra medicamente sau materiale sanitare. Totodată am dublat față de 2011 indicele de complexitate al actului medical, ceea ce reprezintă o urcare spectaculoasă a spitalului nostru în clasamentul DRG al spitalelor, de pe locul 200, ultimul din țară, în primii 20. Toate acestea au fost posibile prin efortul susținut al tuturor factorilor implicați decizional și executoriu. Doresc să mulțumesc pe această cale personalului spitalului, care a dat dovadă de devotament, profesionalism și dăruire, fără de care nimic din toate acestea nu ar fi fost posibile. S-a făcut mult voluntariat la Spitalul din Deta și multe ore suplimentare pentru a ajunge unde suntem astazi .
R: În 2013, cele mai multe spitale din România s-au luptat pentru supraviețuiere, folosindu-se de echipamente învechite și fără fonduri pentru investiții. Care a fost situația la Spitalul din Deta?
C.B.: Pot spune că la ora actuală avem o dotare satisfăcătoare în toate secțiile spitalului și la nivelul blocului operator. Am investit în echipamente medicale performante, dar și în oameni. Avem în vedere utilarea la standarde moderne și a celei de-a doua săli de operații, una singură devenind insuficientă la nivelul actual al activității operatorii din spital. Tot în 2013, am dotat laboratorul cu aparatură nouă, am achiziționat softuri care modernizează activitatea medicală, dar de departe, cea mai importantă achiziție a fost cea a turnului de chirurgie laparoscopică. Planurile noastre însă nu se opresc aici, am pregătit spre contractare ambulatoriul de specialitate, noua clădire fiind finalizată și alocată acestui scop.
R: Care a fost realizarea “de suflet” a echipei medicale pentru anul 2013?
C.B.: În 2013 ni s-a implinit un vis. De la preluarea mandatului managerial la Spitalul Deta am sperat să ajungem să operam laparoscopic și mai mult decat atât, să operăm urgențe. Avem la ora actuală dotarea necesară și profesioniștii care să o facă. Nu mai trimitem la spitalele din Timisoara toate urgențele chirurgicale, pacienții putând fi operați la noi, în doar câteva ore de la prezentare, ceea ce nu s-a mai întâmplat de ani de zile la Spitalul din Deta .
R: Care este cea mai semnificativă problemă cu care vă confruntați?
C.B.: Desigur că toate investițiile menționate mai sus au necesitat eforturi umane, dar mai ales financiare. Din pacate, deși ne-am bucurat permanent de sprijinul financiar și logistic al Primăriei Deta și al domnului primar Petru Roman, avem în continuare datorii pe care sperăm să le diminuăm în anul 2014. E dificil să ai datorii de gestionat, dar altfel nu am fi putut să asigurăm o bună funcționare a spitalului și o aprovizionare ritmică cu medicamente și materiale sanitare. Ne mândrim cu faptul că la Spitalul din Deta, pacientul internat, ca și cel prezentat în urgență, nu mai cumpară medicamente și materiale sanitare, acestea fiind asigurate de către spital. Punem mare accent pe curățenie,dezinfecție și sterilizare, lucruri la care nu se pot accepta compromisuri.
R: La începutul unui nou an, privind retrospectiv către 2013, care sunt gândurile dumneavoastră?
C.B.: Mă bucur că avem medici buni la Spitalul din Deta, în condițiile în care, multe spitale din țară se confruntă cu o lipsă acută de personal. Avem medici tineri, radiolog, anestezist și chirurg, dornici de afirmare, care vor avea tot sprijinul spitalului pentru a desfășura un act medical de calitate. Prioritatea noastră pentru 2013 a fost să stăm la dispoziția comunității cu personal dedicat și profesionist și am reușit să ne respectăm prioritatea.Bineînțeles că mai avem multe de făcut, dar sunt convinsă că împreună vom reuși, astfel încât să putem avea o comunitate mulțumită de serviciile pe care le oferim. Satisfacția pacientului beneficiar al serviciilor noastre este scopul existenței noastre în comunitate și dezideratul principal al întregului nostru act managerial.