Începând cu luna septembrie 2012, Spitalul orășenesc Deta are un nou manager. D-na dr. Codruţa Bungău a preluat conducerea instituției după promovarea examenului în care a prezentat proiectul său de management al spitalului. În vârstă de 43 de ani, dr. Codruţa Bungău s-a angajat în Deta la sfârșitul anului 2010 ca medic internist, a promovat în 2012 pe poziția de director medical, iar funcția de manager al Spitalului orășenesc Deta a venit ca o încununare a parcursului profesional de excepție. Realizările în carieră sunt completate de o familie frumoasă, cu o fiică de 15 ani și un soț dedicat chirurgiei la Spitalul orășenesc Jimbolia.
Primele reacții după preluarea conducerii spitalului, problemele cu care se confruntă, dar și planurile de viitor, le aflați chiar de la dr. Codruţa Bungău în care cadrul unui interviu special pentru Monitorul Primăriei Deta.
R: Cum aţi descrie pe scurt situaţia în care aţi preluat spitalul şi felul în care aţi reuşit să vă acomodaţi cu funcţia de manager?
Dr.C.B: Acomodarea a fost facilă deoarece am preluat funcţia de conducere după ce am lucrat ca medic în Spitalul din Deta şi cunosc problemele cu care acesta se confruntă. Totuşi, situaţia nu este uşoară, am preluat o instituţie cu multe probleme, financiare în primul rând, dar şi legate de structură, personal şi mentalitate.
R: Acum, la început de drum, în calitate de manager al spitalului, care sunt priorităţile dumneavoastră din punct de vedere profesional? Care este strategia dumneavoastră de gestionare a spitalului din Deta?
Dr.C.B: Priorităţile sunt multe. Voi revizui structura organizatorică a spitalului, care nu mai corespunde nevoilor actuale, structura de personal şi strategia de lucru. Ca maximă urgenţă voi impune diversificarea paletei de servicii oferite pacienţilor prin contract cu CJAS Timiş, la ora actuală lucrându-se doar în regim de spitalizare continuă. De-a lungul anilor s-au pierdut internările de zi, ambulatoriul de specialitate, şi a scăzut drastic numărul de paturi, de la 73 la 53. În 2013 vom reînfiinţa ambulatoriul de specialitate şi un compartiment de îngrijire a pacienţilor cu afecţiuni cronice. De asemenea, atât eu cât şi colegii mei din spital, ne concentrăm deja de mai bine de un an pe creşterea calităţii si complexităţii actului medical. În acest sens, am dotat spitalul cu un ecograf performant ce permite efectuarea de investigaţii noi -ecografie obstreticală 4D, ecografie vaginală, tiroidiană, mamară, musculo-scheletală. Anul viitor vom dota blocul operator cu un turn de chirurgie laparoscopică, astfel încât pacienţii să nu mai fie nevoiţi să se deplaseze la Timişoara pentru acest fel de intervenţii. Sunt multe de făcut pentru a oferi servicii de calitate pacienţilor noştrii.
R: În momentul de faţă, care este situaţia financiară a spitalului? Dispuneţi de cele necesare pentru desfăşurarea actului medical in bune condiţii?
Dr.C.B: La ora actuală spitalul din Deta are peste un miliard de lei vechi datorii, mai precis 119.379 ron, fapt datorat unui contract în derulare neacoperitor cu Casa de Asigurări Timiş. Cu alte cuvinte, spitalul nostru are cheltuieli de funcţionare mai mari decât încasările şi dacă nu vom interveni cu schimbări rapide, situaţia se va agrava lună de lună. De aceea se impune revizuirea cu maximă urgenţa a structurii organizatorice a spitalului. Din păcate, lipsa banilor afectează aprovizionarea cu medicamente, materiale sanitare şi alimente. În momentul de faţă nu reuşim să acoperim în totalitate nevoile legate de tratamentul pacienţilor internaţi în spital, dar îmi propun remedierea acestei situaţii în 2013.
R: Sunteţi mulţumită de dotarea actuală a Spitalului? Care sunt proiectele de viitor şi lucrările de investiţii existente în plan pentru anul viitor?
Dr.C.B: Din anul 2010 Spitalul orăşenesc Deta funcţionează într-o locaţie complet renovată. Ne bucurăm de spaţii ample, curate, conforme cu standardele europene. Din fericire, programul de reabilitare a spitalului continuă şi la finele acestui an cu reamenajarea clădirii administrative şi a ambulatoriului de specialitate, iar anul viitor se va mari compartimentul de primiri urgente, toate cu finanţare de la Ministerul Sănătăţii şi din bugetul Primăriei oraşului Deta. Spitalul are deja o dotare satisfăcătoare pe linie de imagistică, compartiment nou născuţi, cameră primiri urgenţe, bloc operator. Pe viitor mă voi concentra pe dotarea sălii de operaţie şi a laboratorului de analize medicale, precum şi a compartimentului de sterilizare.
Tot pentru anul 2013 am în vedere angajarea a încă unui medic chirurg, şi dacă va fi posibil, a unui medic anestezist. Aşteptăm venirea medicului ortoped care este în ultimul an de rezidenţiat şi şi-a exprimat deja intenţia de a lucra la noi. Am extins programul de lucru la radiologie, astfel încât spitalul să poată deservi mai bine urgenţele, în special cele ortopedice. În plus, am angajat încă un medic ginecolog, pe dl. dr. Bonţe Ovidiu care a efectuat deja câteva intervenţii chirurgicale în spitalul nostru.
R: Care e cea mai mare problemă cu care se confruntă Spitalul la ora actuală?
Dr.C.B: De departe cea mai mare problema a spitalului la momentul actual o reprezintă finanţarea insuficienta, care nu acoperă cheltuielile de funcţionare .
R: Cum vedeţi colaborarea cu Consiliul local şi primarul Petru Roman?
Dr.C.B: Ne-am bucurat de la început de tot sprijinul domnului primar Roman Petru, care ne-a fost alături şi la bine, dar mai ales la greu. Am parcurs momente dificile în ultimele luni, am pierdut personal competent, dar împreună am reuşit să depăşim dificultăţile. Domnul primar ne-a asigurat de implicarea sa în menţinerea spitalului la standarde înalte de calitate şi am încredere că ne va ajuta cu tot ce va fi posibil.
R: În încheiere, ce mesaj doriţi să transmiteţi locuitorilor oraşului Deta?
Dr.C.B: În primul rând doresc să le mulţumesc pentru încredere, dar şi pentru înţelegere. Ştim că neajunsurile sunt încă multe la Spitalul Deta, dar prin eforturi susţinute am încredere că împreună vom reuşi. Sperăm ca prin profesionalism şi promptitudine să venim în întâmpinarea pacienţilor noştri, pentru ca în cele din urmă, bunul cel mai de preţ al unui spital este reputaţia, iar aceasta se clădeşte în fiecare zi, prin oamenii săi.